Brasilien 2017-10-13 – 2017-10-28

13 Oktober åkte jag i en grupp på 6 svenska deltagare till Brasilien för att i huvudsak fota jaguarer i Pantanal Naturreservat. Resan började med en dags vistelse i Rio de Janeiro för att därifrån ta oss till Mico-leão-dourado reservat, utanför Rio för att fota den utrotningshotade Lejontamarinen strax utanför Rio. Dag två tog vi flyget till Pantanal och sedan buss och båt för att ta oss till flodhotellet. I sju dagar åkte gruppen runt på floden och fotograferade jaguarer, capybara, jabiru stork, kajman och diverse fåglar så som papegojor. Vi fick även under en natt se ozeloter från ett gömsle. En fantastisk resa!

Japan 2017-02-18 – 2017-02-28

18 Februari reste jag med tre andra svenskar till Tokyo och bodde en natt. Nästa dag togs tåget väster ut för att besöka de badande Snömakakerna i Jigokudani Snow Monkey park. Efteråt åkte vi tillbaka till Tokyo och flög till Kushiro på ön Hokkaido för att fotografera sångsvan, tranor, Blakistons fiskuv och jätte havsörn på östra delen av ön. Det som utmärkte resan var dock inte fotoupplevelserna utan den Japanska kulturen vi möttes av.

Svalbard med Origo 2016-09-08 – 2016-09-18

Ytterligare en resa till Svalbard denna gång med landskapet i fokus. 8 September åkte jag precis som förra gången till Longyearbyen för att där hämtas med båt som skulle ta oss runt kusten hela vår vistelse. Vi bodde därmed aldrig på hotell utan på denna stora båten. När båten tog oss runt och la till i någon vik eller fjord åkte vi ut med små gummibåtar för att få de bästa vyerna. Det gällde att sitta så stilla som möjligt för att gummibåten inte skulle lämna ringar på vattnet om vi ville få en blank yta. Vi fick även denna gången möta en isbjörn som kalasade på en ilandfluten död kaskelot, men det vi var ute efter att fota var glaciärerna, vattnet, bergen och det speciella ljuset. Vi tog oss hela vägen norr om den 80:e breddgraden där det passades på att ta ett iskallt dopp.

Island 2015-09-09 – 2015-09-13

9 September åkte jag i en svensk grupp till Island för att fotografera det otroliga landskapet, med varma källor och vattenfall i kamerasökaren. Vi var på resande fot hela tiden och flyttade oss från hotell till hotell för att få ut det mesta av besöket.

Svalbard snöskoter expedition 2015-04-22 – 2015-05-04

22 April åkte jag, i en grupp från Sverige på fem deltagare inklusive guid, till Longyearbyen på Svalbard, via Oslo med flyg. Vi bodde de första dagarna på hotell före vi med snöskoter tog oss ut i vildmarken för att leta isbjörn. Turen gick först österut till kusten för att sedan vända tillbaka och norrut mot övergivna ryska gruvbyn Pyramiden, strax utanför i fjorden mötte vi vår första isbjörn med två ungar. Den kom vi att följa de nästkommande fyra dagarna. Vi mötte även ytterligare en hona med tre ungar, men hon var så pass skygg att det inte blev så mycket bra bilder på henne. Då vi tältade hela tiden ute i vildmarken så var vi tvungna att gå beväpnad nattvakt som skydd, senare del av resan när vi hade hundspann slapp vi det.

Alaska 2013-08-14 – 2013-08-26

Mitt första stora fotoäventyr. 14 Augusti flög jag via Island till Anchorage, Alaska. Resan inleddes med att åka ut på båt för att fota knölvalar. Vi bodde i Homer i väntan på bättre väder för att med ett litet flygplan kunna flyga till Katmai National Park and Preserve där vi skulle tälta och möta den stora grizzleybjörnen under laxens lekperiod. Under dessa dagar fick vi flertalet närgångna möten med både stora som små björnar. Bland annat en liten björnunge som tog min reskamrats diktafon som leksak. Varje dag under denna resa blev det att gå ca 2 mil i tur om och retur om dagen från vårt läger till den platsen där björnarna befann sig.

Finland 2012-08-16 – 2012-08-19

Min första björnresa till Finland vid ryska gränsen i vildmarken. Det var spännande att vara så nära vilda björnar. Vi satt i små gömslen så vi inte skulle bli upptäckta.